Hos Daurehøj Erhvervsbyg A/S har man udviklet et koncept for sponsoruddelinger, som høster stor ros fra både beløbsmodtagere og medarbejdere, idet medarbejdergrupperne på skift får lov til at disponere over en del af sponsorbudgettet. Erfaringen deler virksomheden nu med andre.

Alle, der driver en virksomhed, har prøvet at blive kontaktet af organisationer og privatpersoner, der mener at have en sag, som netop denne virksomhed bør støtte. Nogle gange er der lagt en overordnet strategi i virksomheden, og andre gange er det mere eller mindre tilfældigt, hvad der støttes, alt efter hvilke medarbejdere, der bliver kontaktet og tager stilling til det.

– Hos Daurehøj Erhvervsbyg besluttede vi at få sat sponsoraterne i system, fortæller direktør Birger Daurehøj. – Det handler om, at vi skal bruge færrest mulige ressourcer på at administrere det internt.

Samtidig skal vi sikre, at sponsoraterne falder på et tørt sted, og at vi som virksomhed opnår en synlighed, der kan berettige investeringen. En del af udbyttet kan vi nu også måle i form af tilfredse medarbejdere, der får lov til at støtte en hjertesag, slutter Birger Daurehøj.

Daurehøj Erhvervsbyg har en overordnet strategi om, at en del af sponsorbudgettet er øremærket til kræftbekæmpelse. Resten af årets sponsorbudget går på skift mellem medarbejdergrupperne. I 2015 var det således funktionærerne, der hver kunne uddele 3.000 kr. til det formål, de fandt mest nyttigt.

På denne måde kommer virksomheden ud og opnår synlighed på nye steder hvert år, og 3.000 kr., der kommer helt uventet, kan skabe meget glæde. Medarbejdernes valg er gået til mange forskellige velgørende formål, men med børn og sport som de absolutte topscorere. Når det gælder børnene, er det lige fra de yngste spejdere, der skal på spejderlejr for første gang, til de overvægtige børn, der får mulighed for at samle ny selvtillid på Julemærkehjemmene. Faktisk havde hele tre medarbejdere, uafhængigt af hinanden, betænkt Julemærkehjemmene sidste år, så lederen af hjemmet troede næsten ikke sine egne ører, da han for tredje gang blev ringet op og bedt om at sende en faktura.

De største børn er betænkt via støtte til Natteravnene, som skaber tryghed for de unge i nattelivet i Holbæk. Sportskategorien dækker eksempelvis nye trøjer til juniors hold, en vaskemaskine til sportsklubben, og støtte til en talentfuld golfspiller.

Den enkelte medarbejder sørger selv for at kontakte sponsormodtageren, skaffe en faktura og aftale synlighed, for eksempel i form af et logo på tøj, skilt, webbanner eller lignende. – Når vi ser på de mange positive tilkendegivelser fra både givere og modtagere, er vi ikke i tvivl om, at vi har fundet et koncept, som vi vil arbejde videre med, fortæller Birger Daurehøj. I år er turen kommet til virksomhedens tømrerformænd, der er i gang med at vælge, hvad de vil støtte.

Børn og sport er topscorere, når medarbejderne hos Daurehøj Erhvervsbyg A/S deler sponsorpenge ud. En medarbejder valgte datterens rideskole, Himmelev Rideklub, en anden valgte at give nye trøjer til juniors fodboldhold U10 i Hørve IF. En tredje har støttet golfspilleren Nanna Koerstz Madsen, der blev kåret som Årets kvindelige golftalent i 2014.